Preuzmite našu aplikaciju, Dnevno.me - Tvoja dobra navika! App store | Play Store

logo

+

user avatar

ADVERTISEMENT

ZABRINJAVAJUĆI TREND NA CRNOGORSKIM PUTEVIMA

Maloljetnici sve češće za volanom i pod dejstvom narkotika

19.10.2025 07:56h

Foto: Pixabay

Zabrinjavajući trend na crnogorskim putevima je sve veći broj maloljetnika koji učestvuju u saobraćajnim nezgodama, često i pod dejstvom psihoaktivnih supstanci, upozorava sudski vještak Dušan Raspopović. On ističe da se posljednjih godina drastično spustila starosna granica kada je riječ o zloupotrebi droga, te da među zavisnicima danas ima i trinaestogodišnjaka, piše Pobjeda.

Prema njegovim riječima, nesreće izazvane vožnjom pod dejstvom alkohola i narkotika gotovo svakodnevno se bilježe u svim crnogorskim gradovima, a posljedice su često teške povrede i smrtni ishodi. Najčešće korišćene supstance su kokain, marihuana, sintetičke droge, tablete, ali i alkohol, koji ostaje široko dostupan i posebno opasan za mlade vozače.

Raspopović upozorava da su zbog nesavjesnih vozača ugroženi svi učesnici u saobraćaju – od pješaka do biciklista i korisnika električnih trotineta. Poseban problem predstavljaju maloljetnici bez položenog vozačkog ispita, kao i strani državljani i sezonski radnici, među kojima takođe ima onih koji često krše saobraćajne propise.

Podaci Suda za prekršaje pokazuju da je od juna do septembra 2025. godine u Podgorici pokrenuto 715 postupaka zbog vožnje pod dejstvom alkohola i droga, pri čemu je značajan broj vozača mlađi od 24 godine. Iz Uprave policije navode da je u prvih pet mjeseci ove godine testirano 1.405 vozača, od kojih je skoro polovina bila pozitivna, najčešće na kanabis i kokain.

I dok u susjednim državama kazne za „pijanu vožnju“ iznose i do nekoliko hiljada eura uz oduzimanje dozvola i zatvorske kazne, u Crnoj Gori mladi vozači za pojedine prekršaje plaćaju samo novčane kazne bez dodatnih sankcija.

Raspopović poručuje da je jedino rješenje stroža kaznena politika – oduzimanje vozačkih dozvola, ponovno polaganje ispita i dugoročnije zabrane upravljanja vozilom.

„To bi bio pravi preventivni iskorak kojim bi se sačuvali životi“, zaključuje on.

Uprava policije: Najčešće se upotrebljavaju kanabis i kokain

Iz Uprave policije kazali su da je u prvih pet mjeseci 2025. godine na PAS testirano 1.405 vozača, od čega je skoro polovina bila pozitivna na neku drogu, najčešće kanabis i kokain.

“Za utvrđivanje prisustva PAS kod vozača primjenjujemo samo jednu vrstu testova – droga test marke „dreger“. Prema specifikaciji, kao uzorak za test koristi se oralna tečnost (pljuvačka) i rezultati se prikazuju kroz nekoliko minuta. Njime je moguće testiranje na najviše šest klasa supstanci istovremeno”, pojasnili su iz Uprave policije.

U zavisnosti od verzije, testom može da se detektuje sljedećih sedam klasa supstanci: kokain, opijati, amfetamin, metamfetamin/sintetičke droge (npr. ekstazi, MDMA), benzodiazepini (npr. u ljekovima), oksikodon i kanabis (THC), navodi se na veb stranici proizvođača.

“Od svih kategorija supstanci, kanabis je droga koja se najčešće konzumira i najteža je za identifikaciju, pa je uređaj optimizovan za detekciju THC-a u dvije opcije: u zavisnosti od odabranog vremena čekanja (prije-inkubacije) testiranja, postoji brza opcija sa višom THC granicom ili osjetljiva opcija sa nižom THC granicom”, rekli su iz Uprave policije.

„Dreger“ test, kako su saopštili iz Uprave, postoji i u verziji 5.000, kod kojeg su granične vrijednosti za utvrđivanje prisustva kokaina 20, odnosno 5, 10 i 25 nanograma po mililitru za kanabis.

“Prema važećim, ali i predloženim izmjenama Zakona o bezbjednosti saobraćaja, u Crnoj Gori za prisustvo PAS ne postoji granica ispod koje se prisustvo PAS može tolerisati, kao što je to slučaj kod konzumacije alkohola, Za razliku od prisustva alkohola u organizmu, koja se utvrđuje u procentima tj. promilima, kod prisustva psihoaktivnih supstanci nije zakonski definisano da se to utvrđuje u procentima, tj. promilima, već se samo utvrđuje prisustvo, odnosno neprisustvo u organizmu”, naveli su iz Uprave policije.

Oni su apelovali na vozače da svako prisustvo psihoaktivnih supstanci u organizmu utiče na sposobnost vozača da upravlja motornim vozilom.

Potrebne izmjene zakona i strože kazne

Sudski vještak Dušan Raspopović smatra da se problem može riješiti jedino izmjenama i dopunama Zakona o bezbjednosti saobraćaja.

"Potrebna je oštrija kaznena politika – oduzimanje vozačkih dozvola na duži period, ponovno polaganje ispita, zabrana upravljanja vozilima, kao i stroža kontrola učesnika u saobraćaju. To bi bio pravi preventivni iskorak kojim bi se sačuvali životi ", zaključuje on.

Podijelite vijest
Preuzmite Dnevno.me mobilnu aplikaciju na
Pratite nas na
Pridružite se našoj Viber zajednici

Poslednji komentari (0)

Svi komentari

500

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT